Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011

Περί πολλού

Υπάρχει ένα σκίτσο του Schulz στην σειρά peanuts, όπου ο Τσάρλυ Μπράουν τινάζει τους σπόγγους που καθαρίζουν τον πίνακα από την κιμωλία, και ανάμεσα σε ένα σύννεφο σκόνης που τον σκεπάζει και σε βηξήματα γκούχουγκούχου λέει: «Η δασκάλα μου ζήτησε να τινάξω τους σπόγγους της τάξης. Αυτό είναι μεγάλη τιμή!» Στο επόμενο σκίτσο πάλι τα ίδια, ο Τσάρλυ Μπράουν μέσα σε ένα σύννεφο σκόνης και βηξήματα να λέει: «Είναι η δεύτερη κατά σειρά μέρα που η δασκάλα μου ζητάει να τινάξω τους σπόγγους. Αυτό είναι πολύ μεγάλη τιμή!». Στο τρίτο σκίτσο τα ίδια: «Πάλι η δασκάλα εμένα διάλεξε να τινάξει τους σπόγγους. Κανένα άλλο παιδί δεν είχε τόση τιμή...» Στο τέταρτο σκίτσο, ο Τσάρλυ Μπράουν, βήχοντας ακατάπαυστα και πνιγμένος στην σκόνη λέει: «Τελικά ίσως τόση πολλή τιμή δεν μου κάνει καλό...»
Η ιστορία είναι παρόμοια με κάποιο επεισόδιο της μαθητικής μου ηλικίας. Το Δημοτικό που πήγαινα ήταν δίπλα στην εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου. Για χρόνια εκκλησία και σχολείο ήταν στα δικαστήρια για το πού είναι τα σύνορα των οικοπέδων τους, και έτσι και τα δύο κτίρια παρέμεναν άφραγα. Ήταν τότε συνήθεια, αν έβλεπες έναν παπά στον δρόμο να τρέξεις να του φιλήσεις το χέρι. Στον Άγιο Λευτέρη λοιπόν ήταν ένας παπάς δυο πιθαμές, ελάχιστα πιο ψηλός από τα παιδιά της έκτης. Αν τύχαινε να βγει την ώρα που είχαμε διάλειμμα, δεκάδες παιδιά ορμούσαν να του φιλήσουν το χέρι! Είχα και μια συμμαθήτρια, συνταξιούχα στην έκτη Δημοτικού, που καπάκωνε τον παπά στο μπόι και ενορχήστρωνε την επίθεση σεβασμού: «Παιδιά! Ο παπάς! Ορμάτε!» Τότε όλοι αφήναμε τα μήλα, τα τζαμιά και το ποδόσφαιρο και ορμούσαμε στο κάλεσμα απόδοσης τιμής στον φουκαρά τον παπαδάκο. Είδε και απόειδε ο άνθρωπος, και στο τέλος άρχισε να κρύβεται πίσω από τις κολώνες του Νάρθηκα της εκκλησίας μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι για την τάξη και μετά να αποτολμήσει την έξοδο του. Προφανώς ο πολύς σεβασμός του έκανε κακό!

Τώρα να τολμήσω να πω ότι η πολλή δημοκρατία κάνει κακό, χωρίς να θεωρηθώ φασίστρια; Έχουμε ελευθερία λόγου και έκφρασης. Αλλά μήπως παραέχουμε; Που τραβάμε την γραμμή ανάμεσα στην λογοκρισία και στην ελευθερία να λέει ο καθένας ό,τι θέλει; Πριν μερικά χρόνια η Ινδονησία δοκιμάστηκε από σοβαρές φυλετικές αναταραχές. Ένα βράδυ, η φανατισμένη μερίδα των μουσουλμάνων της πλειοψηφίας έριξε το σύνθημα: «Απόψε βιάστε όσες κινέζες μπορείτε!» Έγινε χαμός: μαζικοί βιασμοί γυναικών της κινέζικης μειοψηφίας. Η Ινδονησία ούτε είχε ούτε έχει ελευθερία λόγου. Μήπως στο όνομα της δημοκρατίας θα έπρεπε το σύνθημα των εθνικιστών μουσουλμάνων να ανακοινωθεί από τα μαζικά μέσα ενημέρωσης; Στο κάτω κάτω εξέφραζε την γνώμη σημαντικής μερίδας του πληθυσμού. Ίσως θα έπρεπε να συμφωνήσετε με μια τέτοια ανακοίνωση από τα μέσα ενημέρωσης αν πιστεύετε ότι είναι σωστό τα μέσα ενημέρωσης να ανακοινώνουν καλέσματα για παραβιάσεις των νόμων του κράτους, του τύπου: «Οι Δεν πληρώνω αύριο στις 11πμ θα ανοίξουν τα διόδια των Μαργάρων για να περνούν τα αυτοκίνητα ελεύθερα.» Ή «Εμείς, οι βουλευτές της αριστεράς, εμείς που εκλεχτήκαμε στο ανώτατο νομοθετικό όργανο του κράτους, εμείς που δημοκρατικά υποστηρίξαμε την άποψη μας στην βουλή αλλά δεν πείσαμε, εμείς που εκπροσωπούμε μόνον το 26% των βουλευτών που καταψήφισαν τον νόμο, καλούμε τους φοιτητές και τους διδάσκοντες στα πανεπιστήμια να παρανομήσουν και να κάνουν ό,τι μπορούν για να μην εφαρμοστεί ο νόμος!» Μα θα μου πείτε, το ίδιο είναι να καλείς τον κόσμο να διαπράξει βιασμό και το ίδιο να τον καλείς να μην πληρώσει τα διόδια, ή να μην εφαρμόσει τον νόμο για την αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων; Μα φυσικά και είναι το ίδιο! Και στις τρεις περιπτώσεις καλούμε τον κόσμο να διαπράξει μια παρανομία και δίνουμε στους δημαγωγούς βήμα ώστε να φτάσει το μήνυμα τους σε όσο γίνεται περισσότερα αυτιά. Αν πιστεύετε ότι δεν είναι το ίδιο, παρακαλώ πέστε μου πού θα πρέπει να τραβήξουμε την κόκκινη γραμμή που θα λέει ότι αυτό το κάλεσμα στην παρανομία επιτρέπεται να διαδοθεί μέσω δελτίου ειδήσεων μεγάλης ακροαματικότητας και αυτό όχι. Μήπως τελικά η πολλή ελευθερία λόγου βλάπτει;

Μαρία Πέτρου

2 σχόλια:

  1. "Η Ινδονησία ούτε είχε ούτε έχει ελευθερία λόγου. Μήπως στο όνομα της δημοκρατίας θα έπρεπε το σύνθημα των εθνικιστών μουσουλμάνων να ανακοινωθεί από τα μαζικά μέσα ενημέρωσης; Στο κάτω κάτω εξέφραζε την γνώμη σημαντικής μερίδας του πληθυσμού. Ίσως θα έπρεπε να συμφωνήσετε με μια τέτοια ανακοίνωση από τα μέσα ενημέρωσης αν πιστεύετε ότι είναι σωστό τα μέσα ενημέρωσης να ανακοινώνουν καλέσματα για παραβιάσεις των νόμων του κράτους, του τύπου: «Οι Δεν πληρώνω αύριο στις 11πμ θα ανοίξουν τα διόδια των Μαργάρων για να περνούν τα αυτοκίνητα ελεύθερα.»

    Από την πρόταση αυτή προκύπτει δηλαδή, το ότι η ανελευθερία του λόγου είναι καλή. Και συγκεκριμένα το επιχείρημα είναι το εξής: "Η Ινδονησία δεν έχει ελευθερία λόγου, και αυτό είναι καλύτερο στην προκειμένη περίπτωση, γιατί αν είχε θα ανακοινωνόταν το συμβάν με τις βιασμένες κινέζες γυναίκες". Σας φαίνεται λογικό ένα τέτοιο επιχείρημα; Αν η Ινδονησία είχε ελευθερία του λόγου, όπως θα έπρεπε να έχει, θα ανακοινωνόταν στην τηλεόραση το συμβάν, όπως θα έπρεπε να ανακοινωθεί. Κατά τον ίδιον τρόπο οι ειδήσεις στην Ελλάδα ανακοινώνουν το συμβάν του κλεισίματος των διοδίων, όπως και πρέπει να γίνεται. Δεν προτρέπεται κανείς να συμμετέχει, όπως αν ανακοινωνόταν και το συμβάν στην Ινδονησία δε θα προέτρεπαν κανέναν να ξαναβγεί στους δρόμους για να βιάσει και άλλες γυναίκες. Ή μήπως η τηλεόραση πρέπει να ανακοινώνει μόνο τα συμβάντα που παρουσιάζουν την καλή εικόνα της κοινωνίας και τα όμορφα έργα της εκάστοτε κυβέρνησης? Που στην περίπτωση της ελληνικής τηλεόρασης, το πρόβλημα είναι το ακριβώς αντίθετο από αυτό που παρουσιάζετε, δηλαδή το ότι δεν έχει κανένα πνεύμα ανεξαρτησίας, κοινωνικής δύναμης και ικανότητας να υποβάλει πραγματικά ερωτήματα και να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις.


    Η αλήθεια είναι ότι όλα τα μηνύματα σας, βασίζονται στην ίδια λογική, η οποία είναι η εξής: Οι πολίτες θα πρέπει να υπακούν στους νόμους του κράτους, χωρίς να έχουν το δικαίωμα να αντιδρούν, μιας και η κυβέρνηση είναι εκλεγμένη από την πλειοψηφία του λαού. Κατά την ίδια λογική, δεν έχουν δικαίωμα ούτε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να αντιδρούν, ειδικά εκείνα, όπως λέτε, που αντιπροσωπεύουν μόνο το 26%... Μάλλον δηλαδή, θα ήταν λογικότερο να μην υπάρχει κανένας αντίλογος, καμμία αντίδραση και ακόμη καλύτερα κανένα σχόλιο απέναντι στις πράξεις μία κυβέρνησης έναντι ενός ολόκληρου κοινωνικού συνόλου. Επίσης, σύμφωνα με τα περισσότερα μηνύματα σας, ο ίδιος αυτός ο λαός που αντιδρά φέρει και την εύθυνη για την κατάσταση στην οποία έφτασε να βρίσκεται η χώρα. Ας πάρουμε ως παράδειγμα, αυτό ενός πανεπιστημίου, το οποίο χαρακτηριζόταν από πλήρη έλλειψη οργάνωσης,τάξης και ουσιαστικής μετάδοσης της γνώσης αλλά από την παρουσία διαφθοράς, όπου τα χρήματα των ερευνητικών προγραμμάτων θα φούσκωναν τις τσέπες αυτών που τα διαχειρίζονται. Σε ένα τέτοιο κλίμα, οι φοιτητές θα κοιτούσαν στην καλύτερη των περιπτώσεων πως θα περάσουν τα μαθήματα αντιγράφοντας και όσοι απ αυτούς τύχαινε να συμμετέχουν σε κάποια από τα ερευνητικά προγράμματα, θα προσπαθούσαν πιθανώς να βάλουν ένα μικρό μερίδιο στην τσέπη τους. Θα υπήρχαν βέβαια και πολλοί με πραγματικό κίνητρο να μορφωθούν, οι οποίοι βρέθηκαν για κακή τους τύχη στο εν λόγω πανεπιστήμιο. Για την κατάσταση αυτή, ποιόν θα κατηγορούσατε πρώτα: Τον πρύτανη και τους καθηγητές του, ή τους φοιτητές του? Ή μήπως, κατ' αντιστοιχία, τα πρόσωπα που κυβερνούν την Ελλάδα δεν ευθύνονται για την κατάσταση της χώρας? Με ποιά λογική να εμπιστευτεί κανείς τα πρόσωπα που τόσα χρόνια ρήμαζαν την Ελλάδα, με τα σκάνδαλα (εκ των οποίων πόσα ακόμη είναι εκείνα που δεν έχουν βγει στη χώρα), με τα ρουσφέτια και με τον -ανευ ορίων- λαικισμό τους? Δυστυχώς το κοινωνικό σύνολο που φαντάζεστε, θα λειτουργούσε με τον υγιή τρόπο που θέλετε μόνο αν ζούσε σε ένα υγιές περιβάλλον πρόνοιας. Κι εσείς συνεχίζετε να σχολιάζετε το πώς θα έπρεπε να λειτουργεί το σύνολο αν ήταν υγιές, παρά με το γιατί το περιβάλλον δεν είναι υγιές και γιατί ουδεμία σχέση έχει με την έννοια της πρόνοιας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Υπάρχουν δύο παρεξηγήσεις εδώ:
    1) Το σχόλιο μου είναι για την ανακοίνωση του καλέσματος της παραβίασης των νόμων και όχι του συμβάντος. Φυσικά και θέλουμε ελευθερία λόγου. Όχι όμως τα μαζικά μέσα ενημέρωσης να χρησιμοποιούνται για να καλέσουν τον κόσμο στην παρανομία. Αφου γίνει η παρανομία και μετά, φυσικά και θα πρέπει να ανακοινωθεί, μια και είναι πλέον συμβάν και όχι κάλεσμα σε παράνομη δράση.
    2) Το δευτερο σημείο αναφέρεται στο δικαίωμα της μειοψηφίας να εκφράζεται. Και φυσικά έχει το δικαίωμα η μειοψηφία να εκφράζεται. Αλλά αν κάποιος είναι βουλευτής, δηλαδή εκλεγμένος στο ανώτατο νομοθετικό όργανο του κράτους, δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να πιστεύει στον ρόλο του οργάνου αυτού; Δηλαδή πιστεύετε ότι, εκτός αν ένας νόμος περάσει με ομοφωνία στην βουλή, οι μειωψηφούντες βουλευτές θα έπρεπε να καλούν τον κόσμο να μην τον υπακουσει; Άτομα που δεν πιστεύουν στον ρόλο της βουλής σαν νομοθετικό όργανο, δεν θα έπρεπε να εκλέγονται βουλευτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή